The Rock Tour - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Manon - WaarBenJij.nu The Rock Tour - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Manon - WaarBenJij.nu

The Rock Tour

Blijf op de hoogte en volg Manon

29 September 2015 | Australië, Alice Springs

We pakken het verhaal weer op ditmaal op de luchthaven van Darwin haha ik vlieg wat af! In 9 weken tijd 17 vluchten waarvan vandaag dus nummer 6 op de planning staat!

Vrijdag vloog ik dus naar Alice Springs. Beetje onrustige vlucht met veel luchtzakken waarbij je steeds een stukje naar beneden zakte wat niet erg aangenaam was. Het uitzicht bij de daling daarentegen was onbeschrijfelijk! Een grote uitgestrekte vlakte ! Haha alleen maar woestijn. Heel bijzonder als je dat vergelijkt met het uitzicht bijv. In New York bij de daling.
Op het vliegveld voelde je gelijk al de warmte van de woestijn (heerlijk!). De bustransfer naar het hostel verliep prima. In het hostel lag ik met 2 meiden op een kamer die beiden lange tijd (maanden) in het hostel verbleven omdat ze daar werkten.
Ben eerst even een rondje Alice Springs gaan doen wat niet heel groot is. Het is wel echt mooi om te zien. Doet me een beetje denken aan die oude westernfilms. Overal op straat "zwerven" ook de aboriginals. Dit is wel een beetje eng omdat een deel hiervan verstoten is uit hun stam en door de blanken niet worden geaccepteerd en dus niets hebben. Zij zwerven op straat en gebruiken vaak drugs en alcohol.
Heb even wat informatie over m'n Tour ingewonnen en wat boodschapjes gedaan en verder bij het hostel rondgehangen. Wederom een prima hostel met goede en schone douches en toiletten en schone kamers. Ben vroeg gaan slapen omdat de wekker om 4:15 stond! Pick up was 5:15.

Gelukkig was ik niet de enige van het hostel die op de Rock Tour ging. We waren met een groep van 9 die dus om 5 uur 's ochtends in de kou op de bus stonden de wachten. Het is 's nachts en dus 's ochtends erg koud in Alice Springs omdat (is mij verteld) de woestijn de warmte niet vast kan houden 's nachts. Met de bus nog meer mensen opgepikt totdat de bus vol zat met 21 mensen. Onze Tour guide gunde ons de eerste uurtjes even wat rust om bij te slapen in het donker maar zodra het licht was na onze eerste toiletbreak ging de muziek aan en stelde onze tourguide Steve zich voor. Echt een geweldige Aussie. Zo'n man met een cowboyhoed waarvan je hoopt dat het je tourguide is. Hij wist gelijk de sfeer erin te brengen. We kregen allemaal een nummer om zo na iedere stop te kunnen checken of we er allemaal weer waren. Ik was Number 7. Voor het voorstelrondje moesten we allemaal voorin de bus zitten en ons voorstellen aan de hand van onze naam, welk dier we zouden willen zijn en wat ons kamptalent is. Mijn kamptalent was wijn drinken ! Haha. De groep bleek erg divers. Vooral Engelsen maar ook Duitsers, een Italiaanse, 2 Koreanen, Aussies en Canadezen. We mochten onze namen op de ramen schrijven zodat we snel elkaars namen zouden onthouden. De rit naar de de woestijn was lang maar gezellig. Bij 1 koffiestop liet Steve ons uitstappen en moesten we gaan liggen op de snelweg met z'n allen omdat het volgens hem een van de weinige snelwegen is waar je dat kan doen haha dus daar lagen we dan..... Ja hoor komt er een auto! Haha

Onze eerste echte stop was bij Uluru. Wat in de volksmond Ayers Rock heet maar die naam hebben de Europeanen eraan gegeven. Omdat het is teruggegeven aan de aboriginals is het eigenlijk Uluru. We gingen eerst naar het Cultural center voor informatie en daarna hebben we een hike van 2 uur in de volle zon om het gesteente heen gedaan: de Mala walk. Steve was er erg alert op of we allemaal voldoende drinken hadden (1/4 liter per kwartier), zonnebrand ophadden en een hoed of pet. Hij vertelde ons na de hike veel verhalen over hoe de aboriginals bij de steen leefden en nog steeds hun rituelen uitvoeren. Je mag uit respect ook bepaalde delen van het gesteente niet fotograferen. Wat ik mooi vond is de andere kant die hij ons liet zien door zijn verhalen. Normaal was het voor mij gewoon een steen geweest,.. Niet veel bijzonders misschien ... maar hij vertelde ons over "chukapa" een soort geloof van de aboriginals waardoor je er toch anders naar ging kijken.
Vervolgens zijn we naar onze campingsite gegaan waarbij we hout van andere tourgroups hebben "gepikt" haha omdat Steve geen zin had in zoeken naar hout en hij dit ook als een avontuur voor ons zag haha. Daarna weer terug naar een uitkijkpunt op Uluru waar we onder een heerlijk gerecht van Steve met een wijntje erbij de zonsondergang hebben bekeken wat prachtig is omdat de steen daarbij om de zoveel minuten van kleur verandert. Steve vertelde ons dat het gerecht Emu was, wat achteraf niet waar bleek te zijn maar gewoon kip.
Zodra de zon onder was gegaan, merkte je al dat de temperatuur snel begon te dalen. We zijn naar de campingsite gegaan om te douchen en de mannen het kampvuur konden verzorgen :). Vervolgens zittend op onze "swags" gekletst en spelletjes gedaan. De meest hilarische spelletjes: "spoon and cup", "I hate sex" en "weerwolf" waarbij iedereen de hele avond dubbel van het lachen lag. Vervolgens legde Steve ons uit hoe we onze swag moesten uitrollen en onze slaapzakken erin moesten doen. Een swag stelt dus niet veel voor want het is een soort klein matrasje zodat je niet op de grond ligt en het heeft een kap die je over je hoofd heen kunt doen. Verder lig je gewoon in de openlucht. Om slangen en spinnen van ons weg te houden moesten we een soort greppel om ons heen maken met een schep en daarin zout strooien (Snake protection barrier) en voor de dingo's een steen naast je. Haha bijna iedereen was zo bang!!! Resultaat.... Bijna niemand heeft een oog dichtgedaan die nacht en we moesten om 4:30 alweer opstaan. Het lag gewoon erg oncomfortabel en het was erg koud ook al was je dik aangekleed.

De volgende ochtend ben ik snel naar de douche gerend omdat we die avond niet zouden kunnen douchen. Om 5:15 zat iedereen in de bus en gingen we de zonsopgang bekijken bij Uluru en daar ontbijten. Werkelijk waar prachtig! Zodra de zon opkwam speelde Steve heel hard het nummer van de Lion King circle of Life. Was echt heel speciaal om dat zo mee te maken in de woestijn. Daarna hebben we de Mala walk van de vorige dag afgemaakt en vervolgens afscheid genomen van Uluru om z'n grote zus te gaan beklimmen: Kata Tjuta. Dit was een hike van ongeveer 1,5uur en ging redelijk omhoog. Dit deden we midden op de dag in de volle zon! Een regelrechte verschrikking met honderden vliegen die om je heen en op je vlogen. Maar eerlijk is eerlijk de hike zelf was schitterend om te zien en mee te mogen maken. Na de lunch moesten we een stuk rijden naar onze volgende camping en hebben we verschillende stops gemaakt om te plassen en dingen te bezichtigen. Bij 1 stop waren de wc's zo ranzig dat iedereen bijna over z'n nek ging maarja als het je enige toilet is in 3 uur tijd dan ga je. De toiletten waren vergelijkbaar met de toiletten van vroeger (of nu ook nog) langs de snelweg in Frankrijk waarbij je dus in een gat moest plassen. Nu stond er wel een wc-pot en bril maar daaronder zat een soort van "echo-echo-gat" en je hoefde dus niet door te trekken....nou de lucht die er hing en de vliegen die er waren....brrrr ik zal de verdere details maar voor me houden.....

's avonds bij de camping heeft Steve pasta Bolognese gekookt met Kangaroovlees (althans dat zei hij) en hebben we rond het kampvuur allemaal ons verhaal verteld over waarom we in Australie zijn. Was mooi om alle verhalen te horen. Onderweg naar de toilet mijn eerste Dingo gezien op het terrein!!! Ditkeer na het graven van onze Snake Protecting Barrier op tijd gaan slapen omdat de wekker weer om 4:30 stond.
De nacht was iets beter omdat ik erg moe was en nu 2 slaapzakken had tegen de kou.

'S ochtends ontbeten en daarna direct naar Kings canyon gereden voor een hike van 3 uur waarbij het eerste half uur recht omhoog ging!! Gelukkig was het nog niet zo heel warm want anders was het onmogelijk om te doen. Maar die klim was echt de mooiste van allemaal. Geweldig om die Canyon te zien met daarin ook de Garden of Eden! Prachtig!!!

Daarna een lange rit richting Alice Springs terug gemaakt maar genoten van het gezelschap. Mooie band gekregen met Rachel uit Engeland die de trip samen met haar vriend maakte. In de bus werd gezongen, gedanst en gelachen. Vlak voor Alice Springs heb ik nog een korte rit op een kameel gemaakt haha That's a first. Geweldig om een keer mee te maken! En ook wel een beetje eng met hem omhoog en omlaag gaan.

In Alice Springs hoefden we nog geen afscheid te nemen want we gingen met z'n allen uiteten in The Rock Bar. Na het eten werd de bar afgesloten voor onze groep en hebben we gedanst en gedronken! Echt supergezellig. Op een groot scherm werden foto's getoond van onze Tour. Uiteindelijk om 11 uur afscheid genomen van iedereen en toen mochten we allemaal nog iets schrijven op de auto van Steve haha hij liet iedereen dat doen van z'n tours dus heel zijn auto stond volgeschreven!! Verder vertelde Steve ons tot slot dat hij ons de hele tour in de maling had zitten nemen: we hebben geen emu of Kangaroo gegeten... En een Snake Protection Barrier is flauwekul hahaha kun je je voorstellen wat een lol hij gehad moet hebben toen de "domme Europeanen" stonden te graven voor hun leven iedere avond! Hahaha geweldig !

Daarna goed geslapen in een bed weer!! En vanochtend bij het hostel gratis pannenkoeken voor ontbijt gegeten. Ook m'n eerste Nederlandse hier ontmoet! Gek om weer te schakelen naar het Nederlands!

Nu dus op het vliegveld. Net Rachel en haar vriend Nuno nog gezien want die vliegen naar Sydney. In Darwin is het momenteel 35 graden en ga ik woensdag en donderdag een Tour doen naar Kakadu en Litchfield. Kijk er naar uit!!

Conclusie: de trip naar de woestijn was geweldig om mee te maken. Hele mooie natuurverschijnselen gezien, geweldige mensen leren kennen en veel geleerd over de aboriginal cultuur. Je leert ook wel echt je eisen qua hygiene opzij te zetten en ik weet nu wel dat ik nooit ga kamperen uit vrije wil! Haha dan maar iets meer betalen voor een bed!!

Veel liefs,
Manon

• 30 September 2015 - 10:52

Wilma:

Jeetje Manon,

Net al je verslagen in een keer gelezen. Wat een top trip ben je aan het maken. Ik herken veel van je route omdat wij en aantal onderdelen ook hebben bezocht. Vooral Alice Springs is heel erg herkenbaar, volgens mij hebben wij hetzelfde toilet bezocht :-) Wat een ellende maar ja, als er geen alternatief is doe je meer dan je zelf voor mogelijk houdt!
    Ik kan niet wachten om een keer af te spreken als je terug bent om ervaringen met je te delen.

Geniet en ik blijf je volgen

xx Wilma

• 02 Oktober 2015 - 01:51

Redskin:

Wat een verhaal. Ook ik blijf je volgen. Veel plezier .