Freshies, Salties and Bush Fires - Reisverslag uit Darwin, Australië van Manon - WaarBenJij.nu Freshies, Salties and Bush Fires - Reisverslag uit Darwin, Australië van Manon - WaarBenJij.nu

Freshies, Salties and Bush Fires

Blijf op de hoogte en volg Manon

03 Oktober 2015 | Australië, Darwin

Vlucht nummer 7 vanaf Darwin naar Sydney is voorlopig even de laatste. Hierna gaat alles met de auto en de bus en vlieg ik pas weer als ik terugkeer naar Canberra aan het einde van mijn trip.

Dinsdag vloog ik dus van Alice Springs naar Darwin. Redelijk leeg vliegtuig dus had 2 stoelen voor mezelf. Goede service maar vanwege de vele wolken wederom een aantal keren een stuk naar beneden "gevallen" bij de daling. 1 val was zelfs zo heftig dat enkele mensen begonnen te gillen... Nou ja gelukkig veilig geland :)

In Darwin direct de hitte van 35-40graden in. Heerlijk!!! Met de bustransfer naar het hostel gereden. Daar eerst een duidelijke uitleg gekregen over waar je wel en waar je absoluut niet mag zwemmen vanwege de krokodillen. In principe is er maar 1 "strandje" met een lagoon ernaast waar je mag zwemmen. Spullen in m'n kamer gedumpt en direct naar het strandje gelopen. Ze hebben dus de doorgang naar de zee met rotsen afgezet zodat er een gedeelte is waar geen krokodillen en andere beesten kunnen komen en je dus kunt zwemmen. Er zit een leuk klein strandje omheen en een soort parkje. Daarnaast is een soort zwembad gebouwd.
Ik heb heerlijk even 2 uurtjes op het strand gezeten en daarna nog even langs de haven gelopen. Daarna terug naar het hostel om me om te kleden en nog even wat te eten te zoeken. Terwijl ik naar buiten loop zie ik ineens een jongen van m'n vorige Tour bij de receptie staan: Matt uit Londen. Hij viel me in m'n armen zo blij was hij om me te zien haha hij had namelijk net 30 uur in de trein gezeten van Alice Springs naar Darwin! Hij en 2 meiden hadden het feestje in Alice Springs dus ook niet bij kunnen wonen. Matt is zich op gaan frissen en toen zijn we een hapje gaan eten in Darwin. Matt is een advocaat in Londen en was op een gegeven moment z'n hectische leven zo zat dat hij zijn baan heeft opgezegd en tegen zijn vriend zei dat hij alleen op reis moest. En hier zit hij dan in Australie voor 2 maanden. Terwijl we zaten te eten zagen we ineens nog 2 bekende gezichten rondlopen in Darwin: Kirsty en Pamela uit Schotland die ook de Tour met ons hadden gedaan. Haha wat een enorm groot maar toch ook weer klein land is Australië toch. Veel mensen die hier reizen doen namelijk een redelijk vergelijkbare route dus je komt vaak dezelfde mensen tegen. We hebben met z'n vieren nog wat gedronken en toen gaan slapen.

Om 7 uur werd ik opgehaald voor mijn volgende Tour. Met een 4wheeldrive naar Kaduku. De groep bestond uit 7 mensen waaronder Finnen, Duitsers (die zitten echt overal) en nog een Nederlands meisje. Stuk gereden en elkaar allemaal wat leren kennen. Naar Fogg Dam gereden om wat wildlife te zien met name vogels. Terwijl je op de dam rijdt word je omringt door water en er staan overal borden dat er krokodillen in het water zitten en je dus niet daar mag wandelen. Lopen er serieus gewoon 3 toeristen rond..... Ben je dan stom of ... Gewoon dom?
Daarna onze stop gemaakt om krokodillen van dichtbij te gaan zien. We hebben daar koffie en ontbijt genuttigd en voor hen die het wilden, konden een slang vasthouden. Ja daar hoorde ik dus niet bij :) Vervolgens de boot op. 2 verdiepingen en wij als enige beneden zitten omdat we hadden gehoord dat dat de beste stoelen waren omdat je dan echt de krokodillen uit het water kan zien springen. Enige nadeel was dat er een raam bij ons openstond waarbij we het vriendelijk doch dringende advies kregen om niet met handen of hoofden uit het raam te gaan omdat er een krokodil onder het raam kon liggen te azen op mensenvlees..... We hebben een uur gevaren en daarbij meerdere krokodillen gezien. Ze werden gelokt met vlees en voordat ze het vlees konden krijgen moesten ze er eerst voor "werken" om ze zo ook uit te putten en ze honger blijven hebben na ons hapje. Als ze niet voor het eten hoefden te werken dan zouden ze niet meer gaan jagen en dat zou niet goed voor ze zijn. We kregen ook nog de regel opgelegd dat je aan 1 kant van de boot moest blijven. Als iedereen namelijk naar links zou rennen bij het zien van een krokodil dan zou de boot wel eens over kunnen hellen.... En dat wil je niet.... Haha We hebben superveel info over krokodillen gekregen. Heel interessant. Alligators leven bijv. alleen in de USA en zijn wat minder gevaarlijk. Qua krokodillen zijn "salties" het gevaarlijkst. Zij leven in zout maar ook in zoet water en zijn echte sterke agressieve moordenaars. "Freshies" kunnen alleen overleven in zoet water en zullen eerder van je wegrennen dan je aanvallen tenzij je ze lastig valt. De theorie heb ik maar niet uitgetest.....
Erg indrukwekkend om van zo dichtbij zulke dodelijke beesten te zien...

Daarna zijn we het park van Kakadu ingereden. Een superlange rit wederom maarja voor alles in Australie moet je ver reizen. Onderweg kwamen we meerdere bosbranden tegen. Dit zijn gecontroleerde bosbranden om te voorkomen dat andere bosbranden uit de hand lopen en worden dus aangestoken door de rangers om een soort van grens te zijn voor de bosbranden. We zagen er meerdere en dat komt ook omdat het nu het einde van Dry Season is dus het hele landschap kurkdroog. Over 3 weken begint wet Season. Onze tourguide gaf aan dat we het landschap niet zouden herkennen als we over 2 maanden terugkomen. Het water kan dan meters hoger staan terwijl we nu vooral droge rivieren zagen! Heel moeilijk om je dan iets voor te stellen bij Wet Season.
Vervolgens hebben we 2 hikes gedaan waarbij we veel oude aboriginal-tekeningen op de muren zagen en wederom op de top weer een prachtig uitzicht. Ik doe zoveel indrukken op...al die unieke en beeldschone landschappen...echt ongelofelijk. Vanaf de top zagen we ook 4 bosbranden om ons heen!!

Daarna hebben we weer een stuk gereden naar onze campground waar we eerst onze "tentjes" hebben opgezet en daarna ging tourguide Tom voor ons koken. De tenten waren in principe gewoon doorzichtige muggennetten in de vorm van een tent. Maarja alles is beter dan een swag!! Tom liet ons zien hoe je binnen anderhalve minuut vuur maakt uit niets....bizar! Dat doe ik hem dus niet na!
Als diner hadden we sausages, kangaroosteak, cheesy mashed potatoes en groente! Feestmaaltijd ;) na de afwas gezellig zitten kletsen met een wijntje erbij en toen een deel van de groep met Tom op spinnen-en slangenjacht ging, ben ik samen met de Duitse Jessie gaan slapen. Een redelijke nacht gehad maar erg heet. Het koelt daar niet zo af als in Alice Springs en het was 's nachts dus gewoon nog 24+ graden.

De volgende ochtend pannenkoeken op bed! Haha althans we moesten ze in de tent opeten vanwege de vele vliegen. Na een rustige start zijn we naar JimJim Falls gereden via een helse weg. De rode wegen zijn echt nog erger dan de wegen die ik in 1998 in Suriname heb gezien toen we naar Brownsberg reden! We werden gigantisch door elkaar geschud en een wonder dat niemand misselijk is geworden. Bij JimJim Falls eerst een hike gedaan over rotsen en daarbij een wilde slang gevonden...! Uiteindelijk uit het niets ligt er achter de stenen ineens een klein strandje met een prachtig soort meertje (swimming pool noemen ze het). Zo ineens tussen allemaal rotsen! Echt 1 van de mooiste plekken waar ik ooit geweest ben. Tijdens Wet Season is er een grote waterval en staat het water te hoog om te zwemmen maar nu konden we heerlijk zwemmen. Als je over de rotsen zwom kwam je bij een ander swimming pool uit. Er was ook verder niemand!! Bijzondere ervaring!

We zijn 3 uur daar gebleven en hebben heerlijk gezwommen en in de zon gelegen. Daarna teruggereden naar de camping voor lunch en vervolgens 4,5 uur teruggereden naar Darwin waarbij we nog gestopt zijn om Buffalo's, vleermuizen en Wallaby's (kleine Kangaroos) te zien. We zouden eigenlijk nog in meer meertjes gaan zwemmen maar die waren afgesloten vanwege de bosbranden en dus te gevaarlijk.

Op de terugweg naar Darwin contact gehad met mensen van de Tour in Alice Springs die toevallig in Darwin waren. Met z'n allen afgesproken bij het hostel en met een groepje van 6 naar de night markets bij Mindil Beach gegaan. Leuke markt waar we wat gegeten hebben (Crêpes met Nutella !!!!! :) :) ) en naar muziek geluisterd hebben. Vervolgens nog een wijntje gedronken en gaan slapen. Vrijdag redelijk vroeg op om spullen weer te pakken en uit te checken. Nog wat rondgelopen in Darwin en van het heerlijke hete weer genoten. Daarna de bustransfer naar het vliegveld en nu dus bijna onderweg naar Sydney. Dan zit het eerste deel van mijn reis er alweer op en ga ik me nu opmaken voor de wonderen aan de EastCoast!!

Wat een indrukken...teveel om allemaal te beschrijven of zelfs te fotograferen....moet ook nog allemaal verwerkt worden want ik doe erg veel in weinig dagen en reis ook veel maar ben erg blij dat ik dit allemaal mag meemaken. Darwin gaat mij zeker terugzien !!

Liefs
Manon

• 03 Oktober 2015 - 07:50

Mama:

Wat ontzettend leuk om te lezen lieverd. Ik leef zo helemaal met je mee! Nu verder genieten aan de oostkust!

• 03 Oktober 2015 - 09:20

Gabi:

Lieve Manon, wat een coole reis zeg. Moet je niet veggies zeggen, mate? :-) Heel veel plezier in Sydney! Als je je verveelt is een bioscoopje pakken ook een aanrader, misschien ken jij dat van de USA, van die megastoelen! James Bond of The Martian zou ik doen. Zit de wijn nog in van die pakken en slapen de Aboriginals nog op opgeblazen lege wijnzakken? PsyQ zit weer eens in zwaar weer dus we werken ons suf om reorganisatie te voorkomen.... Hier de hele week mooi najaarsweer gehad. 23 okt alweer afscheid van Marissa!! Ik kan het niet aaaaaaan hoor zonder jullie! ;-) Genieten jij en wij ook hier van jouw verhalen. Kus!

• 03 Oktober 2015 - 11:42

Marissa:

Valt me tegen dat jij geen slang hebt geknuffeld :P Wat heb je al allemaal veel gedaan en bezocht! Leuk dat je zoveel schrijft en wij vanuit NL mee kunnen genieten. Veel plezier aan de oostkust! X

• 08 Oktober 2015 - 21:03

Martin:

Hoi Manon,
    wat geweldig allemaal en ook zo beeldend verwoord.
    Geniet van iedere minuut.

Groetjes uit een zonovergoten Nederland :>

PS In Cuba schijnt het wel 30 gr te zijn, haha.

• 09 Oktober 2015 - 08:18

Denice:

Echt leuk dat je iedere dag beschrijft en wat maak je veel en bijzondere dingen mee. Als je terug bent wil ik natuurlijk alle foto's zien ;) Veel plezier X