Sydney, Byron Bay en Broadbeach - Reisverslag uit Broadbeach, Australië van Manon - WaarBenJij.nu Sydney, Byron Bay en Broadbeach - Reisverslag uit Broadbeach, Australië van Manon - WaarBenJij.nu

Sydney, Byron Bay en Broadbeach

Blijf op de hoogte en volg Manon

09 Oktober 2015 | Australië, Broadbeach

Wat ontzettend leuk om alle berichtjes onder mijn verhalen, alle appjes en facebookcommentaren te lezen! Dankjulliewel daarvoor!!!!! :)

Na 3 enorm volle weken bestonden de afgelopen dagen met name uit relaxen. Vrijdag dus een vlucht van 4 uur van Darwin naar Sydney. Fijne vlucht gehad. Ik heb al erg vaak gevlogen in mijn leven maar nog nooit meegemaakt dat de voltallige beMANning uit mannen bestond!! Dus ook alle stewardessen...of stewards dan. Ik heb me laten vertellen dat dit is omdat er op de binnenlandse vluchten hier niet zo vaak marshalls meevliegen als in de USA dus dat ze daarom meer mannen inzetten als stewards voor het geval iemand aan boord snode plannen heeft..
Nou ja..na de landing werd ik opgewacht door de blije gezichten van Kim en Dave. Met de auto door het mooie Sydney gereden en daarna mijn spullen in het hostel gedumpt. Het hostel in Sydney YHA Harbour is echt een aanrader. Vanaf het dakterras heb je uitzicht op de Sydney Harbour Bridge en op het Opera House. Echt prachtig. De kamers zijn ook ruimer dan in de andere hostels en de badkamers zijn mooi en schoon. Kim en Dave hadden een privekamer en ik een kamer met 3 andere meiden. We zijn uiteten gegaan in een pub waar ik mn eerste KangarooBurger op heb. Het klinkt maybe cru..maar kangaroo is echt heerlijk. Maris, ik weet dat je vegetarisch bent maar als je hier bent volgende maand gewoon even stiekem proberen! ;)

Zaterdag ontbeten met Kim en Dave en daarna zijn zij een helikoptervlucht gaan maken met de dochter van Dave: een kado voor z'n 70ste verjaardag. Ik ben met de bus naar Bondi Beach gereden wat blijkbaar HET strand van Sydney is. Hoe dichterbij je komt...hoe meer het echt een surfersdorpje wordt. Gezellige straatjes en enorm druk. Het strand ligt er werkelijk waar prachtig bij. Ik was zo onder de indruk van de golven in de zee. Er waren veel surfers bezig en zoveel mensen genoten van de golven. Echt compleet anders van het strand in Nederland. Een uurtje lekker op het strand gelegen in 30 graden en toen de wandeling gemaakt die wordt aangeraden in de Lonely planet: Van Bondi Beach maar Coogee Beach. Een wandeling van anderhalf uur maar adembenemend mooi. Je loopt alsmaar langs de zee en komt langs verschillende strandjes en het uitzicht...sorry echt geen woorden voor. Je blijft maar om je heen kijken en fotos maken. Langs het strand hebben ze ook verschillende Lagoons gemaakt omdat de zee op bepaalde plekken te ruw is om in te zwemmen. Bij Coogee beach opgewacht door Dave en Kim. Met hen terug naar het centrum gereden en met de ferry de oversteek gemaakt naar Manly Beach. Dit is normaliter wat minder toeristisch alleen we hadden nu pech want er was een jazzfestival aan de gang dus het was erg druk. 'S avonds pizza's gegeten en redelijk op tijd naar bed gegaan.

Zondag vroeg opgestaan met een lange rit voor de boeg. We vertokken om 8 uur vanuit Sydney naar Byron Bay waar we 11 uur later aan zouden komen. Dave en ik hebben elkaar afgewisseld met rijden waarbij ik alleen de rechte stukken voor mn rekening heb genomen en toch zo'n 5 uur heb gereden. Wauw wat is dat wennen....niet alleen het rijden aan de verkeerde kant van de weg of dat je rechts in de auto zit, maar echt alles is dus anders. Je spiegels staan anders, je positie is anders(ik zat steeds teveel naar links met de auto) en je knipperlicht zit aan de andere kant haha erg verwarrend dus! Maar na het eerste half uur ging het goed en was ik vooral dankbaar dat het een automaat was en ik niet hoefde de schakelen met mn linkerhand!!
In Byron bay had ik in het hostel mn eigen kamer wat erg fijn was! We zijn uiteten gegaan (fish and chips) en redelijk vroeg gaan slapen. In Sydney was die nacht namelijk Daylight Savings ingegaan (zomertijd) dus we hadden een uur minder geslapen.

Maandag op tijd opgestaan voor gratis pannenkoeken in het hostel (Tja je bent een Hollander of niet :) ). Daarna naar het strand waar Dave me heeft leren bodyboarden haha wat een ramp de eerste paar keren. Het is dus de bedoeling dat je in het water wacht op een goeie golf. Als die komt wil je vlak voordat de golf "breekt" op je bodyboard liggen en peddelen. Als je het goed doet, tilt de golf je als het ware op en "zweef" je op de golf naar het strand. Nou....de eerste 10 keer kwam er dus niks van dat zweven en had ik werkelijk waar overal zout water en zand zitten...ja overal... De andere mensen zeiden dat dat juist het leuke eraan is omdat je neus etc. zo goed uitgespoeld worden....! Nou....leuk.... Echte Aussies doen het "riding the wave" namelijk zonder bodyboard en gewoon met hun lijf. Nou ja na 10 keer bijna verdronken te zijn ging het me eigenlijk wel goed af en begon ik ervan te genieten. Dave was zelfs onder de indruk! Ik moet zeggen dat het een enorme kick geeft en een magisch gevoel is als je zo wordt gedragen door de golven. Ik kon er geen genoeg van krijgen! Na een dagje strand heerlijke pasta gegeten met een wijntje erbij en uiteraard Gelati als toetje.

Dinsdag...je raadt het al... Free Pancakes als ontbijt :) Vervolgens naar the Lighthouse gereden. Byron Bay is dus het meest oostelijke puntje van Australie. Wel gaaf om te kunnen zeggen dat je daar hebt gestaan en het is echt een superleuk en gezellig dorpje. We mochten ook the Lighthouse in en omhoog. We zagen zelfs groepen dolfijnen zwemmen in de zee!
Vervolgens zijn we de auto ingestapt en naar Broadbeach aan de Goldcoast gereden wat slechts een rit van anderhalf uur was. Broadbeach ligt bij Surfer's Paradise wat ooit een paradijs voor surfers was. Nu schijnt het wat minder aantrekkelijk te zijn. Verwarrend dingetje....in de Goldcoast doen ze niet aan Daylight Savings....dus de klok ging weer een uurtje terug..
In Broadbeach aangekomen bij ons hotel: Phoenician; een prachtig resort vlakbij de zee. Supermooi appartement met 2 slaapkamers en 2 badkamers! Kim en Dave waren erg moe dus ik ben alleen naar het strand gegaan waar ik heerlijk een middagje heb doorgebracht. Ik dacht dus dat de golven in Byron bay hoog waren maar dit was gewoon bizar. Ik zag gewoon kinderen die omver geslagen werden door de golven. En een lol ze hadden!! Ik stond met mn enkels in de zee en op sommige momenten kwamen de golven tot aan mn nek en bij het terugtrekkem van de zee kon ik nauwelijks overeind blijven staan....wat een inmense kracht was dat echt heel bijzonder!

Woensdag weer vroeg op omdat we gingen "whale watching". Om half8 vertrok de boot die gelukkig half leeg was om de oceaan op te gaan op zoek maar Whales. Al heel snel werden er een paar gespot en gingen we er naar toe. De boot mag niet dichterbij komen dan 100meter maar de whales mogen wel naar jou toekomen. De whales zijn nu in deze wateren om hun kinderen te baren en dan gaat hun tocht weer verder. Het is echt heel mooi om van zo dichtbij zulke grote beesten in het wild te zien. We hebben er ontzettend veel gezien en ook in grote groepen. De bemanning stond zelfs te springen op de boot en te filmen omdat ze dit nog niet vaak hadden meegemaakt! Het ultieme moment is als een whale uit het water springt voor een soort salto haha en dat hebben we 3x gezien! Helaas is het voorbij voordat je je camera gereed hebt...
'S middags zijn we naar het strand geweest en nog wat tijd doorgebracht in het zwembad en de spa bij het hotel.
'S avonds uiteten geweest en de meest bijzondere ervaring qua bediening ooit. We hadden een voorgerecht en hoofdgerechten. Na 3 kwartier wachten kwamen de hoofdgerechten van Kim en Dave.... Dus Dave zei dat we voorgerechten hadden besteld. Reactie van de ober: "oh....dus u wilde de voorgerechten voor de hoofdgerechten??" Nou.....je kon me opvegen. Daarna ging er nog het een en ander mis. Resultaat: erg goedkoop gegeten! :)

Donderdag zat het weer niet echt mee. Toch even naar het strand gegaan maar daarna voor het warme binnenzwembad gekozen. 'S middags wezen shoppen in een grote mall hier vlakbij en 's avonds uiteten geweest met vrienden van Dave en hun dochters van mijn leeftijd. Erg gezellige avond gehad.

Vandaag vrijdag alweer de laatste dag in Broadbeach. Ook deze dag bestond weer uit lekker luieren aan het strand en bij het zwembad. Vanavond Kim en Dave mee uiteten genomen om ze te bedanken voor alles wat ze tot nu toe voor me gedaan hebben en net mn spullen ingepakt. Morgen pak ik alweer de bus naar Hervey Bay van waaruit ik zondag en maandag de tour naar Fraser Island ga doen. De busrit duurt zo'n 9 uur dus een lange dag morgen.

Australie stelt tot nu toe alles behalve teleur. Echt enorm aan het genieten van al het moois!
Toch zijn Australiers wel een beetje eigenaardig.... Zo noemen ze MacDonalds "Mecca's" (don't ask me why) en slippers die we in Amerika Flipflops noemen, noemen ze hier "thongs". Uhm ja.... Je kunt je voorstellen hoe ik reageerde toen onze tourguide in Alice Springs zei: "you better not be wearing Thongs" ....... Haha. Verder hebben ze hier Amerikanen niet echt hoog zitten dus krijg ik veel vreemde blikken als ze mn Amerikaanse accent horen. Ook het geld is hier echt heel vreemd. Een 2 dollarmunt is even groot als onze 2 centmunt dus die raak je continu kwijt. Maar de 20cent munt is zo groot als een rijksdaalder! Haha echt zo irritant!

Nou het is hier bedtijd dus ik kruip onder de wol! Tot snel weer!!

Heel veel liefs,
Manon

  • 09 Oktober 2015 - 19:51

    Marissa:

    Echt belachelijk dit! Eerst knuffelen met kangaroo's om een paar dagen later hun moeder op te eten!

    Heel leuk om je verhalen te lezen! De whale tocht klinkt echt geweldig! Veel plezier op Fraser island, verwacht dat dat wel een hoogtepunt wordt!

  • 09 Oktober 2015 - 22:17

    Marjan:

    Leuk die verhalen, kan ik hier toch mee genieten. Klinkt jaloers makend mooi en leuk daar. Geniet! Groet

  • 10 Oktober 2015 - 02:13

    Gabi:

    Hahaha ik deed dat ook van die gratis pancakes!!! Miste de stroop wel, Maple syrup blegh... :-) leuk weer zo jouw ervaringen! Het is hier langzaamaan winters en ik denk nog steeeeeds 4x per dag dat ik je stem of lach in de gang hoor... Liefs xxxx enjoy enjoy!!!

  • 12 Oktober 2015 - 12:32

    Martin:

    Je raakt al helemaal gewend aan de afstanden. Zeker als je schrijft over een "klein ritje" van 1,5 uur.
    Is bijna Rotterdam - Beuningen en weer terug.
    Jammer dat je die jumping whales niet geportretteerd hebt :>

    Veel plezier nog!! Doei.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Broadbeach

Going Down Under

6 weken lang het mooie Australië ontdekken!

Recente Reisverslagen:

15 November 2015

Laatste weekje

06 November 2015

Australia to the USA

26 Oktober 2015

Laatste daagjes Australië

17 Oktober 2015

Paradise!!

14 Oktober 2015

Fraser island!!
Manon

Van september tot en met november ga ik weer lekker op reis. Dit keer ga ik Down Under. Ik zal 6 weken vertoeven in het mooie Australië om vervolgens nog 2,5 naar "huis" in Amerika te gaan waarbij ik ook de westkust zal gaan bezoeken.

Actief sinds 23 Aug. 2015
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 4924

Voorgaande reizen:

14 September 2015 - 13 November 2015

Going Down Under

Landen bezocht: