Paradise!! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Manon - WaarBenJij.nu Paradise!! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Manon - WaarBenJij.nu

Paradise!!

Blijf op de hoogte en volg Manon

17 Oktober 2015 | Australië, Airlie Beach

Zoo na een busrit van 12 uur aangekomen in het prachtige Airlie Beach om 10 uur in de ochtend! De busrit ging nog redelijk snel alleen helaas niet echt geslapen! Bij het binnenrijden van Airlie Beach heb je al uitzicht op de mooie eilanden en het helderblauwe water! Vanaf het busstation 5 minuten gelopen naar het hostel en gelukkig kon ik gelijk al terecht in mijn kamer! Heb direct een frisse douche genomen en ben daarna Airlie Beach gaan verkennen. Nou ja...verkennen...Airlie Beach is 1 straat haha dus viel niet veel te verkennen.
Omdat je daar niet in de zee kan zwemmen vanwege de Stingers hebben ze een kunstmatig strand aangelegd: een Lagoon. Echt een nog mooier lagoon dan in Darwin! Net een echt strand en maar een paar meter gescheiden van de echte zee. Terwijl ik daar rondloop, zie ik ineens 2 bekende gezichten: Jeff en Harry met die ik samen de Rock Tour in Alice Springs had gedaan! Jeff is eigenlijk Jean-Francoise uit Frankrijk die zichzelf Jeff noemt maar die wij Jean-Paul of Jean-Pierre noemen omdat we die namen leuker vinden haha en Harry komt uit Engeland en is echt zo'n typisch Engelse knul! Het blijft me verbazen hoe immens groot maar tegelijkertijd ook hoe klein Australie is!! Samen met Jeff en Harry de middag bij de Lagoon doorgebracht en 's avonds een hapje gegeten en een ijsje gegeten bij Cold Rock. Ik had m'n zus beloofd in deze blog niet zoveel over eten te praten maar Cold Rock moet even genoemd worden haha je mag daar dus verschillende smaken ijs kiezen en dan mixen ze dat met whatever je wilt, dus brownie, KitKat, m&m's, fruit etc etc haha je kunt het zo gek niet bedenken wat mensen in hun ijs proppen! Maar eerlijk is eerlijk het was heerlijk!

Donderdagochtend vroeg opgestaan, mijn bagage opgeslagen en naar de Marina gelopen waar alle boten liggen. Om 8 uur moesten we verzamelen en werden we met 14 man naar de boot gebracht: de Waltzing Matilda. Daar kregen we eerst een hoop uitleg over de boot en veiligheidsmaatregelen. Zo mochten we geen schoenen of slippers aan terwijl we aan boord waren omdat de kans op uitglijden dan groter is. Ook kregen we het advies altijd met 1 hand iets van de boot vast te houden als de boot vaart. Onze crew bestond uit Greg en Doug: Greg bestuurde de boot en Doug deed eigenlijk al het andere zoals koken, schoonmaken, het zeil heisen etc etc. Al snel gingen we op weg naar de eilanden. Zeilen klinkt leuk maar wat een wind!! Je moest jezelf goed vasthouden omdat de boot naar 1 kant overhevelt en het is verstandig om altijd bovendeks te blijven als de boot vaart. Beneden was het warm en ben je je oriëntatievermogen kwijt dus als de boot heen en weer gaat is dat echt een naar gevoel beneden. Na 1 minuut benedendeks om wat te pakken, wist ik niet hoe snel ik weer naar boven moest omdat ik me ineens zo misselijk voelde!

Greg gaf aan dat alle boten 's ochtends een "wedstrijd" doen om als eerste bij de whitsundays aan te komen. Dat zijn namelijk de mooiste stranden die er maar zijn. Zelfs het meest gefotografeerde stand! Hierdoor liggen er soms om 9 uur wel 30 boten wat betekent dat je met meer dan 500 mensen dezelfde foto probeert te maken. Nou Greg leek het dus verstandig om pas om half 1 naar de Whitsundays te gaan en hij kreeg gelijk. Toen we aankwamen lagen er 4 boten maar 3 daarvan gingen al weg! We gingen aan land met een klein rubberbootje en zijn vervolgens omhoog gelopen naar het uitkijkpunt. Volgens mij heb ik dit al een paar keer geschreven maar werkelijk waar....geen woorden heb ik voor het uitzicht daar! Het wordt gewoon alsmaar beter! Dat uitzicht is gewoonweg magisch. Verschillende kleuren zee en witte stranden. Doordat er maar 1 andere boot was liepen er maar een paar mensen op het strand onder ons. Echt zo geweldig om te zien. Het lijkt gewoon nep! Alsof je naar een foto kijkt ofzo. Ook de foto's die ik gemaakt heb en waar ik zelf opsta lijken nep haha alsof ik mezelf heb gefotoshopt! Heb ik niet gedaan by the way ;)
Wij gingen vervolgens ook het strand op en dat is ook een belevenis op zich! Het zand maakt een soort knerpend geluid as je er op loopt echt heel bijzonder! Het strand schijnt ook een van de meest weerkaatsende stranden ter wereld te zijn omdat het zo wit is dus we hadden het advies gekregen om ons goed in te smeren anders zouden we goed verbranden! Het water is ook een heerlijke temperatuur en het is zo bijzonder om daar rond te lopen. Je voelt je echt helemaal afgesloten van de rest van de wereld en het geeft zo'n speciaal gevoel om daar bijna alleen op zo'n machtig strand te staan. Daar ben ik onze kapitein erg dankbaar voor!! We hebben 2 uurtjes op het strand doorgebracht en werden toen weer met het rubberbootje teruggebracht naar de boot. Vanaf de boot hebben we nog 2 schildpadden in het water gezien! Erg gaaf!

Vanaf de whitsundays weer een stuk wezen varen en uiteindelijk midden op zee gestopt om de zonsondergang te bewonderen! Mooie ervaring om zo in de middle of nowhere midden op zee de zon onder te zien gaan. Vervolgens hebben ze het anker uitgegooid bij de Nava Inlet omdat het water daar erg kalm is. We mochten allemaal gaan douchen maar de douche was erg klein en direct naast de wc dus als je ging douchen werd alles nat! Daarbij mochten we ook allemaal maar max. 2 minuten douchen omdat er maar een beperkte hoeveelheid schoon water aan boord het schip is. Dus je moest het zout van je afspoelen, de kraan uit en jezelf inzepen, vervolgens de kraan weer aan, afspoelen en klaar. Na een korte maar verfrissende douche heb ik met enkelen van de groep nog op het dek gezeten en naar de sterrenhemel gekeken. Er was mij verteld dat ik nergens zoveel sterren zou zien als in Ayers Rock maar daar viel het tegen omdat we een volle maan hadden maar hier midden op zee werd ik niet teleurgesteld!! Nog nooit zoveel sterren gezien! Magisch!! We hebben nog gezocht naar vallende sterren maar helaas haha.
Na een bbq-maaltijd aan boord van de boot nog even wat gekletst benedendeks en vroeg gaan slapen. Je doet eigenlijk niet zoveel op zo'n dag maar de zon en de wind zorgen ervoor dat je zo moe bent! Sowieso ga ik hier in Australie steeds vroeg naar bed. Ik lig er hier eigenlijk altijd voor 22:00uur in terwijl ik in Nederland op werkdagen niet voor 23:30uur ga slapen haha
Er waren op de boot allemaal hokjes met daarin enkele "bedden". Mijn "kamer" kan ik eigenlijk beter beschrijven als een soort kast met daarin 2 planken onder elkaar met een matrasje erop. Er was geen ruimte om te staan of je om te kleden. Maar ik moet zeggen ik heb echt heerlijk geslapen!

Om 6 uur startte de kapitein de boot en ben ik op het dek gaan zitten om te genieten van de mooie omgeving. Na het ontbijt heeft hij aangemeerd bij Caves Cove wat onderdeel is van een ander eiland: Hook Island. Daar hebben we instructies gekregen over het snorkelen. We hebben uitleg gekregen over het masker en hoe je weet of het masker goed is: je moet het dus vacuüm zuigen tegen je gezicht aan haha zag er erg grappig uit. Er werden 3 signalen afgesproken: vuist op je hoofd betekent dat het goed gaat, gestrekte arm met vuist omhoog betekent dat je opgehaald wilt worden en zwaaien met je armen betekent Help ik ben in nood en moet direct gered worden. We kregen allemaal een wetsuit tegen de kwallen en andere enge beestjes maar het kwallenseizoen begint pas over enkele weken dus de kans was klein dat we die tegen zouden komen. We mochten geen flippers aan onze voeten omdat we daarmee het koraal konden beschadigen. Nadat iedereen klaar was moesten we ook nog een verklaring ondertekenen. Dat we geen medische aandoeningen hadden en dat we evt. Evacuatiekosten per helikopter zelf moesten betalen. Op het formulier stond wel 10x dat je je goed moest beseffen dat je gevaarlijk water in ging met veel beesten die je zouden kunnen verwonden of doden. Daardoor ging ik toch wel even twijfelen maarja... Die kans krijg je niet vaak....
Greg bracht ons in groepjes met het rubberbootje een stukje richting een klein strandje waar omheen het reef was. Ik was niet de enige zonder snorkelervaring en Greg was erg attent! Hij gaf ons zo'n plastic "staaf" (weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven haha) zodat we gemakkelijker bleven drijven en ons met de stroom mee konden laten drijven. Op deze manier konden we beter genieten van de ervaring ipv ons de hele tijd bezig te houden met de kunst van het snorkelen. Als we teveel afdreven trok Greg ons met het bootje naar een andere plek. We moesten ons dan allemaal vasthouden aan het touw achter het bootje en werden voort getrokken. Mijn eerste snorkelervaring was een goede! Heb prachtig koraal gezien; zoveel mooie bijzondere kleuren en daarbij ook superveel vissen. Zulke heldere kleuren en echt in alle kleuren van de regenboog! Prachtig! Greg gooide visvoer rondom de boot zodat de vissen naar ons toe zouden komende dat deden ze ook massaal! Erg gaaf!!
1 voor 1 werden mensen na een uur snorkelen door Greg teruggebracht naar de boot als ze het zat waren. Uiteindelijk was ik nog met 2 mannen in het water en vroegen we of we naar de boot terug mochten zwemmen. Greg moest lachen en zei dat we het konden proberen maar dat het zwaar was vanwege de sterke stroming. Hij had gelijk want wat een kracht voel je tegen je lichaam aan tijdens het zwemmen. Dat houd geen mens lang vol ! Maar voor ons was het maar een klein stukje dus met z'n drieën naar de boot gezwommen en op de boot uitgerust!

Daarna zijn we verder gevaren naar Langford Island. Dat eiland ligt tijdens vloed helemaal onder water haha en dan is er dus geen eiland! Nu lag slechts een deel van het eiland onder water. Zo gaaf om te zien zo'n stuk strand omringd met alleen maar water en verder niets. Daar hebben we nog wat gesnorkeld en in de zon gelegen. Na de lunch was het alweer tijd om richting Airlie Beach te varen. Op de terugweg flink wat regen gehad maar dat was ook wel gaaf om mee te maken. Zaten we daar met onze gele regenjassen op het dek. Greg gaf advies over hoe je het minste regen kon vangen. Vlak voor Airlie Beach was het weer droog maar kregen we te maken met sterke rukwinden. Greg vond dit fantastisch omdat hij ons daarmee kon laten zien wat echt zeilen was. Erg bijzonder want dan was het water helemaal stil en kalm en dan begon Greg a af te tellen en uit het niets ineens een keiharde rukwind vanaf links waardoor de boot voor ons gevoel 1 keer bijna omging! Er kwam zelfs water aan boord doordat we helemaal overhevelden! Hahaha en genieten dat Greg en Doug deden! Het was tof om mee te maken maar ik was echt wel even bang dat we echt om zouden slaan!

Bij terugkomst in de haven nog wat foto's gemaakt en een drankje gedaan bij mooi uitzicht over de haven en vervolgens teruggelopen naar het hostel. Daar nog even zitten Skypen met het thuisfront en van m'n 2 boefjes (neefjes) kunnen genieten!
Goed geslapen vannacht wat ik ook wel echt nodig had. Ik ben echt wel erg moe. Ik zou mijn reisschema niet anders invullen als ik het over mocht doen want ik heb zoveel mooie en bijzondere dingen gezien maar het is wel echt een strak schema haha dus in de USA flink bijslapen :p
Ik zit nu namelijk alweer in de bus op weg naar Townsville waar ik de Ferry pak naar Magnetic Island. Ik heb er al hele goeie verhalen over gehoord dus ben benieuwd!

De whitsundays en het zeilen waren een hele mooie ervaring die ik echt iedereen moet aanraden die naar Australie gaat! Echt een paradijs!!

Tot snel!

Liefs
Manon

  • 17 Oktober 2015 - 20:10

    Pauline:

    Klinkt echt super leuk....

  • 18 Oktober 2015 - 16:34

    Redskin:

    Spannend verhaal. Alleen dacht ik dat je op zo een zeilschip ook mee moest helpen met het hijsen van de zeilen e.d. Maar het is mij duidelijk geworden dat het een luier reis was. Maar blij dat je in ieder geval heb genoten.
    Groetjes

    Redskin

  • 18 Oktober 2015 - 23:50

    TT:

    Hé Ausi-girl , wat een lekker leven zeg, zalig, genieten, niets hoeven te doen, alleen maar eten en drinken, pas je nog in je kleren hahahah, maar gelukkig je geniet en dat is de bedoeling toch? veel plezier nog de komende weken met alles wat je nog gaat doen, wij genieten hier ook van het koude weer, zielig hé.
    Groetjes van OJ en van mij

    liefs
    TT op de RF

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Airlie Beach

Going Down Under

6 weken lang het mooie Australië ontdekken!

Recente Reisverslagen:

15 November 2015

Laatste weekje

06 November 2015

Australia to the USA

26 Oktober 2015

Laatste daagjes Australië

17 Oktober 2015

Paradise!!

14 Oktober 2015

Fraser island!!
Manon

Van september tot en met november ga ik weer lekker op reis. Dit keer ga ik Down Under. Ik zal 6 weken vertoeven in het mooie Australië om vervolgens nog 2,5 naar "huis" in Amerika te gaan waarbij ik ook de westkust zal gaan bezoeken.

Actief sinds 23 Aug. 2015
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 4920

Voorgaande reizen:

14 September 2015 - 13 November 2015

Going Down Under

Landen bezocht: