Fraser island!! - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Manon - WaarBenJij.nu Fraser island!! - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Manon - WaarBenJij.nu

Fraser island!!

Blijf op de hoogte en volg Manon

14 Oktober 2015 | Australië, Hervey Bay

Zaterdag begon het laatste deel van mijn reis alweer... De laatste 2 weken in Australië via de oostkust omhoog reizen met de Greyhound hop on/ hop off bus. Dat wil zeggen dat je 1 vaste prijs betaalt waarvoor je dan vervolgens 3 maanden lang zo vaak als je wilt de bus kunt nemen en verschillende plaatsen kunt bezoeken zolang je maar in dezelfde richting blijft reizen (dus omhoog of omlaag).

'S ochtends met Dave en Kim naar Surfer's paradise gereden waar het transit center was en daar nog een bakkie gedaan. Zij zijn vervolgens gaan rijden omdat ze een lange rit terug naar Canberra voor de boeg hadden en Kim niet meer mag autorijden. Ik heb om half10 de bus gepakt richting Brisbane. Een grote bus die van alle gemakken is voorzien: toilet, WiFi, oplaadpunten en de stoelen kunnen ver naar achteren. Naar Brisbane was het maar een uurtje rijden. Daar even geluncht en om 12 uur de volgende bus richting Hervey Bay gepakt. De bus zat helemaal niet vol dus had lekker 2 stoelen voor mezelf. De bus stopte op verschillende plaatsen om mensen eruit en erin te laten en tussendoor maakte de chauffeur een langere stop om even te rusten. Om 6 uur aangekomen in Hervey Bay bij het transitcenter. Daar zou een transfer klaar staan naar het hostel maar helaas.... Geen transfer... Na een half uur wachten toch maar eens opgebeld naar het hostel waarbij ze aangaven dat de transfer alweer aangekomen was bij het hostel. Nou ja omdat de volgende pas 2 uur later zou zijn hebben ze het gelukkig kunnen regelen dat ik tussendoor opgepikt zou worden.
Het hostel in Hervey Bay is heel anders dan de andere hostels die ik tot nu toe heb bezocht. De kamers zijn veel huiselijker en je waant je echt midden in de natuur. Op de kamer lag ik met 3 andere meiden wat zorgde voor een verschrikkelijk onrustige nacht omdat 2 van de meiden als houthakkers in het bos aan het zagen waren s nachts en ik geen oog dicht deed...

Zondag op tijd op voor mijn Tour naar Fraser Island waar ik erg naar had uitgekeken. Ik werd opgepikt door een klein busje en een oudere man waardoor ik gelijk dacht dat ik verkeerd zat omdat het een Tour voor mensen van 18 tot 35 jaar zou zijn en we in een 4wheeldrive over het eiland zouden gaan.. Gelukkig bleek dit busje maar een transfer naar het eiland te zijn. We werden naar de Ferry gebracht waarmee we binnen 40 minuten naar het eiland zijn gevaren. Daar werden we opgewacht door een knalgele supergrote 4wheeldrive waar al mensen inzaten die de nacht op Fraser Island hadden doorgebracht. De groep bestond uit 26 man.Tourguide Sean legde kort uit wat we die dag gingen doen en daarna vertrokken we. We werden op het hart gedrukt om onze riemen om te doen en onze hoofden weg te houden van de ramen omdat de rit op het eiland erg hobbelig is. Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld dus de auto's en bussen moeten zich een weg zien te banen door het zand. Sean waarschuwde ons met name voor het eerste deel wat hij omschreef als een "rollercoaster". En dat was het ook echt!! Je werd echt hevig door elkaar geschud en er zaten zulke grote hobbels en gaten in de weg dat je je goed vast moest houden. We zijn naar Lake Mackenzie gereden waar je in het bos loopt en ineens een prachtig wit strand ziet met helderblauw water. Erg indrukwekkend iets wat ik nog nooit eerder heb gezien! Het water was zo helder en ook zoooo verschrikkelijk koud! Haha we hebben daar 2 uurtjes doorgebracht en daar vervolgens ook lunch gegeten: uiteraard weer wraps want dat krijg je op alle tours voor lunch haha inmiddels komen die m'n neus wel uit. Gelukkig heb ik voor vertrek een lesje wrap rollen gekregen dus ik kan uitstekend zonder te knoeien wraps eten haha maar ik hoef het komende jaar geen wraps meer!

Vervolgens kregen we een Dingo-Safety-talk. Er zijn op het eiland namelijk erg veel dingo's en dit zijn de meest volbloed dingo's die er maar zijn omdat ze hier niet met honden kunnen kruisen. In 2001 is er op het eiland een jongetje gedood door dingo's. Je krijgt dus verschillende adviezen als je een dingo tegenkomt alhoewel ik niet weet wat ik ervan moet geloven omdat ik me ook nog het fabeltje over de Snake-protection-barrier kan herinneren !! Je moet een dingo in z'n ogen aan blijven kijken, nooit je rug naar hem toekeren, niet teveel bewegingen maken met je armen en nooit wegrennen van een dingo. Als je met z'n tweeën bent moet je rug tegen rug gaan staan.
Vervolgens zijn we verder het bos ingegaan voor 2 hikes. Daar kregen we ook nog de Snake-safely-talk maar gelukkig dragen alle tourguides Antigif bij zich! De hikes gingen naar het railway station wat nu niet meer bestaat maar vroeger werd gebruikt voor het houthakken op het eiland wat nu niet meer mag.

Op het strand nog de zonsondergang bekeken en daarna gingen we alweer terug naar het resort. Dag 1 viel erg tegen. Weinig gedaan en de tourguide leek er niet echt zin in te hebben. Hij vertelde alles megasnel en absoluut niet interactief. Sowieso zou ik niet graag een tourguide willen zijn. Keer op keer hetzelfde doen en dezelfde verhalen vertellen. Hij had gisteren z'n vorige Tour afgesloten en moest vandaag weer een nieuwe beginnen. Wat een leven!
'S avonds gegeten bij het resort en daarna op tijd ons bedje in. We verbleven in lodges met 5 kamers per lodge die je dan met een paar anderen moest delen. Prima geslapen!

'S ochtends vroeg op. Ontbeten met English breakfast al heb ik de bonen en de sausages laten staan (Bah!). De bus in om weer in de rollercoaster te gaan. Na een uur rijden kwamen we eindelijk aan bij het strand. Het strand daar is gewoon een snelweg! Er staan zelfs borden met 80km/h! Haha en er rijden auto's en bussen overheen. Er ligt daar namelijk niemand op het strand omdat je er toch niet in de zee kunt zwemmen; veel te gevaarlijk. Er zwemmen haaien, jellyfish en bluebottles. Bluebottles zijn eigenlijk kleine kwallen maar hebben venijnig lange tentakels die ze om je arm heen wikkelen wat echt tot verschrikkelijk helse pijnen schijnt te leiden.
Een hele rit over het strand gemaakt direct langs de zee. Echt zo prachtig. Dat lichtblauwe water en die brekende golven!! Je kunt er geen genoeg van krijgen en moet gewoon blijven kijken.

Vervolgens kregen we de optie om voor een klein bedrag aan boord te gaan van een klein vliegtuigje om in 20 minuten over het eiland te vliegen. Daar kon ik geen nee tegen zeggen en omdat ik de eerste was mocht ik ook nog eens copiloot spelen! Wat een geweldige ervaring was dat! Ik had verwacht dat ik zo'n klein vliegtuigje enger zou vinden maar je voelt bijna niks. En het uitzicht was echt adembenemend. De piloot liet ons de mooiste plekjes van het eiland zien en van bovenaf zag je pas echt goed uit hoeveel zand het eiland bestaat en hoe lang maar dun het eiland is.
Na de landing herenigd met de rest van de groep en onze weg gemaakt naar de champagne pools, nog zo'n adembenemend natuurverschijnsel op het eiland. Dit is de enige zoutwaterbron waar je in kunt zwemmen op het eiland omdat het is afgeschermd door rotsen. Waarom noemen ze het nou de champagne pools? Omdat de golven breken op de rotsen en over de rotsen heen komen en zo voor bubbels zorgen in de pools. We hebben hier zo'n lol mee gehad omdat de pools dus net hottubs zijn omringd door stenen maar de golven er met zo'n kracht inkomen dat je er steeds bijna uit wordt geblazen. Met man en macht probeerden we elkaar dan binnenboord te houden. Hele leuke en bijzondere ervaring!
Lunch genuttigd op het strand en je raadt het al: wraps!

Daarna een korte hike gedaan naar een van de hoogste punten op het eiland waar je zo de zee in kunt kijken en zo zagen we reuzeschildpadden en mantra's in het water! Vervolgens onze weg gemaakt naar Eli creek waar we met ons groepje van 6 (een Frans stel, 2 Zwitserse meiden en een Duitse meid) met een paar tubes de creek opgingen. Ijskoud water maar het mocht de pret niet drukken. Uiteraard vooral het elkaar steeds uit de tubes gooien was hilarisch. Nog lekker in de zon gelegen en thee met koekjes genuttigd. Daarna terug naar het resort waar we nog in het bubbelbad hebben gezeten voordat we ons avondeten kregen : pasta en patat ! Haha heerlijke combi als je honger hebt!

Om half9 's avonds hadden we de Ferry terug naar Hervey Bay waarna we met een busje weer naar onze hostels werden gebracht. In het hostel bleek het erg rustig te zijn want had een kamer voor mezelf! Heerlijk geslapen dus. De volgende dag doorgebracht aan het strand in Hervey Bay. Erg indrukwekkend om de getijden te zien. 'Sochtends liep ik de ene kant op en stond het water hoog. 2 uur later liep ik terug en was de zee gigantisch ver teruggetrokken !

De rest van de dag doorgebracht bij het zwembad en om half10 's avonds de bus gepakt naar mijn volgende bestemming: Airlie beach. Ik zit nu dus in de bus. Een nachtrit van 12 uur. Heb nu nog maar 2 uurtjes te gaan gelukkig. Slapen in de bus is geen pretje namelijk. De buschauffeur moest net hard remmen en toen is een meisje zo van de stoelen waarop ze lag te slapen gevallen! Zo op de grond haha gelukkig kon ze er zelf hard om lachen!
In Airlie beach ga ik een zeiltocht maken naar de whitsunday islands wat de mooiste stranden van Australie schijnen te zijn en daar ga ik ook snorkelen op het Great Barrier Reef!!

Fraser Island zou ik echt aan iedereen aanraden. Het is zo'n prachtig mooi eiland met adembenemende stranden! Hervey Bay was leuk om te zien maar is erg klein en er is niet veel te doen. Het is echt een portaal voor de meeste mensen naar Fraser Island.

Vandaag is 14 oktober....op 14 september ben ik vertrokken en op 14 november ben ik alweer in Rotjeknor...... Daar ga ik dus nog even niet aan denken haha! Nog even volop genieten hier!
Slaap lekker in Nederland en niet teveel rouwen om het Nederlands elftal ;)

Liefs
Manon

  • 14 Oktober 2015 - 08:03

    Stefanie :

    Hey Manon! Wat een avonturen zeg.. het klinkt allemaal erg gaaf! Ik ga nog even op zoek naar je foto's. Heel veel plezier je hebt gelukkig nog een hele maand te gaan :-)! Liefs Stefanie

  • 14 Oktober 2015 - 12:41

    Tant Shitta:

    AH in Rotjeknor heeft nu wraps in de aanbieding!!
    Ik zal een paar pakjes voor je inslaan!!

  • 14 Oktober 2015 - 12:58

    Redskin:

    Wat een verhaal zeg. Van strand naar strand . Ik heb genoten van de hele mooie foto,s vooral die vanuit het vliegtuig. Ook bewonder ik je moed om daar zomaar in de omgeving van de Dingo,s te gaan wandelen.
    Verder zo ik zeggen geniet van de laatste 4 weken. Als je terug bent zal ik persoonlijk zorgen voor een portie Tjaumin van Kiem Foei voor je, want dat heb je daar gemist.
    doei doei . XXX

  • 14 Oktober 2015 - 21:59

    Gabi:

    Wauw wat mooi allemaal zeg! Je bent ook lekker bruin! Had ik m'n gouden tip van oordoppen vergeten te geven? Heb daar toen gewoon 3,5 maand elke nacht mee geslapen. En dan m'n tas met valuables onder mijn kussen. Ga je nu door naar de Whitsundays? Veel plezier!! X! Ps vandaag was Linda er even bij de lunch, ouderwets gezellig! Er komen 4 nieuwe collega's veel he? Je kamer is nog steeds leeg, niemand wil/kan jouw plaats innemen :-)

  • 14 Oktober 2015 - 23:45

    TT:

    Hallo Ausie-girl,
    Wat een leuke en spannende dingen beleef jij en maak je mee en ik zie en lees dat je veel eet en snoept, ik zag een foto met een joekel van een ijsje, pas op dat je geen bolletje ton wordt hahahaha. Je bent echt moedig, klein vliegtuigje in, zwemmen in de koude zee, wandelen tussen gevaarlijke dieren, maar wij genieten van je mooie foto's en verhalen.
    Je hebt nog 4 weken te gaan, dus geniet maar volop, wij hebben hier intussen de wollen mutsen, handschoenen, sjaals en dikke jas al uit de kast gehaald, wij zijn dus niet jaloers op jou hahahaha.
    Veel plezier en geniet nog volop. Groetjes van OJ en een dikke brassa van mij, doei
    TT

  • 18 Oktober 2015 - 08:37

    Sanne :

    Manon! Klinkt zo goed allemaal!! Geniet van de laatste weken! Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Hervey Bay

Going Down Under

6 weken lang het mooie Australië ontdekken!

Recente Reisverslagen:

15 November 2015

Laatste weekje

06 November 2015

Australia to the USA

26 Oktober 2015

Laatste daagjes Australië

17 Oktober 2015

Paradise!!

14 Oktober 2015

Fraser island!!
Manon

Van september tot en met november ga ik weer lekker op reis. Dit keer ga ik Down Under. Ik zal 6 weken vertoeven in het mooie Australië om vervolgens nog 2,5 naar "huis" in Amerika te gaan waarbij ik ook de westkust zal gaan bezoeken.

Actief sinds 23 Aug. 2015
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 4917

Voorgaande reizen:

14 September 2015 - 13 November 2015

Going Down Under

Landen bezocht: